2023-09-05
Att flytta är oftast förenat med nystart och förväntningar, men innan du lämnar för att börja packa upp kartonger på det nya stället så gäller det att ta tag i flyttstädningen i boendet som du lämnar. Och man ska dessutom se till att göra det ordentligt, för att undvika att bli ersättningsskyldig eller bli tvungen att göra om jobbet igen. Vad är då viktigt för att lyckas med städningen?
Vi har samlat några bra tips för hur du kan planera din flyttstädning och genomföra den själv utan några tråkiga kostnader!
Gör en plan över arbetet. Det är en god idé att läsa igenom hyresavtalet för att få dig en klar bild över vad som förväntas av dig i form av städkrav. I stort sett ska du räkna med att alla ytor i boendet ska rengöras och eventuella hål i väggarna eller liknande ska återställas till originalskick.
Om du har möjlighet kan det vara bra att ta sig an större uppgifter såsom exempelvis rengöring av ugnen (se vår guide här) några dagar i förväg för att på så vis dela upp arbetet och minimera arbetsbördan när flyttdagen närmar sig.
Bra tips att tänka på i förväg är:
Viktigt är att också förbereda de verktyg och redskap du behöver för att kunna genomföra städningen. Här hittar du miljövänliga och snygga grejer!
Saker du behöver:
Det kan vara klokt att tänka över i vilken ordning städningen sker, för att slippa behöva dammsuga två gånger för att man har råkat smutsa ner golven igen. Här kommer ett förslag på upplägg och vad du bör tänka på i varje steg.
Börja med att rengöra dina fönster. Se till att få rent på utsidan, insidan samt mellan glasen. Glöm inte att även tänka på persienner om sådana finns samt fönsterkarmar och fönsterbänkar.
Här ska alla ytor rengöras och man kan tänka särskilt på de ytor som man kommer i kontakt med dagligen såsom runt handtag och strömbrytare.
Här är det extra viktigt att vara noga eftersom det lätt samlas mycket smuts i ett badrum!
Även köket är en plats där det snabbt samlas mycket smuts! Här finns det också vissa ytor som kräver lite framförhållning, såsom exempelvis frysen som behöver avfrostas innan urstädning.
Ta bort alla krukor och utemöbler. När alla ytor är tomma är det lätt att sopa av golvet och torka av balkongräcke. Är det en inglasad balkong så bör du rengöra glasen och spåren som glasen går i. Om du har en uteplats ska alla saker och skräp eller avfall avlägsnas. Det kan också vara trevligt att sopa av en eventuell trätrall eller stenläggning.
Även här gäller det att avsätta tid för att rensa ordentligt. Det arbetet kan du med fördel påbörja flera veckor i förväg. När det är gjort ska alla fasta ytor torkas av såsom exempelvis hyllplan. Golvet kan sopas eller dammsugas med en grovdammsugare om du har tillgång till en sådan.
Allting är färdigt – snyggt jobbat! Det kan dock vara en bra idé att dubbelkolla alla skrymslen och vrår åtminstone en extra gång för att säkerställa att du inte missat någon yta.
Om du flyttar till en hyresrätt och inte är nöjd med städningen kan du kontakta hyresvärden och anmäla detta. Samma sak gäller om den som flyttar in i ditt gamla boende inte är nöjd med städningen. Då kan du behöva komplettera din städning eller betala för inhyrning av städfirma. (Här kan du läsa mer om reglerna kring ersättning.)
En annan bra sak att tänka på när man bor i en hyresrätt är att ha för vana att ta bilder av lägenheten både vid inflyttning och utflyttning. På så vis kan du påvisa att du lämnar lägenheten i samma skick som när du flyttade in.
Hoppas att du nu är peppad på att dra på städhandskarna och stort lycka till med nya boendet!