HomeQ-Logo

En ny look för HomeQ: Allt om vårt uppdaterade varumärke

2023-04-26

HomeQ logotyp och symboler från företagets visuella identitet

Vi är glada att idag kunna dela med oss av en spännande uppdatering av HomeQs varumärke. Från allra första början har vi varit dedikerade till att skapa världens enklaste och säkraste upplevelse för långsiktiga bostadsuthyrningar. Men vi kände att vårt varumärke behövde en uppfräschning för att på riktigt spegla vårt uppdrag och värdegrund.

Den modernisering av varumärket som vi nu lanserar är en bättre representation av vad HomeQ är, vad vi står för och de problem våra produkter löser för både bostadssökande och fastighetsbolag.

Bakgrund

HomeQ startades 2016 i Linköping efter att vår grundare själv varit på jakt efter en lägenhet och slagits av hur komplicerat det var att hitta och ansöka till de lediga lägenheter som faktiskt fanns på marknaden. Marknaden var fragmenterad, hyresvärdarnas interna kösystem och uthyrningsflöden var föråldrade och vägen från första kontakt till kontraktskrivande var lång och besvärlig.

Visionen var att skapa en plattform som skulle koppla samman hyresgäster med de bästa tillgängliga lägenheterna och fastighetsbolag med bostadssökande, vilket skulle resultera i en mer effektiv och tillförlitlig upplevelse för alla.

HomeQ har växt stadigt sedan dess: idag har över 750 000 svenskar ett konto på plattformen och över 300 fastighetsbolag använder HomeQ som sin exklusiva uthyrningsplattform, inklusive några av landets största aktörer som Riksbyggen, Balder och SBB.

Även om vårt uppdrag alltid har varit tydligt, insåg vi att vårt varumärkesuttryck och visuella identitet inte helt fångade essensen av vad HomeQ är. Vi visste att det var dags att uppdatera vårt varumärke och anpassa det till vårt uppdrag.

Vårt uppdaterade varumärke är en symbol för vårt åtagande att erbjuda världens enklaste och säkraste långsiktiga uthyrningsupplevelse, och vi hoppas ni gillar det lika mycket som vi gör!

new.png

Varumärkeskoncept

Gångstigen är en central del av vårt nya varumärkeskoncept och visar hur vi på ett effektivt sätt kopplar ihop människor som söker efter en passande bostad med tillgängligt utbud, samt knyter samman hyresvärdar med fantastiska hyresgäster.

Animation som visar hur gångstigen, vägen till hemmet, är central i HomeQs varumärkesidentitet

Vi leder hyresgäster och fastighetsbolag genom hela processen med lätthet genom att eliminera osäkerhet och oro, och skapar en smidig och snabb uthyrningsprocess.

Logotyp

Vår nya logotyp är en symbolisk hyllning till hemmet – den plats där vi alla känner oss trygga och kan koppla av efter en lång dag. Genom att kombinera ett visuellt element föreställande ett hus med en virvel som påminner om en kartmarkör har vi skapat en logotyp som är både modern och betydelsefull.

Den asymmetriska designen ger en känsla av rörelse, vilket symboliserar att HomeQ är en dynamisk och innovativ plattform som ständigt rör sig framåt.

Bokstäverna "H" och "Q" i ordmärket är utformade för att matcha den rundade formen på logotypen, vilket ger en harmonisk helhet. Och det valda typsnittet ger en modern och stilren känsla samtidigt som bokstaven "Q" har en subtil hänvisning till sökikonen, vilket förstärker HomeQs fokus på att effektivt matcha hyresgäster och hyresvärdar.

Vi tycker att vår nya logotyp verkligen förmedlar vem vi är som varumärke och vår passion för att skapa en enklare och säkrare uthyrningsresa. Vi hoppas att den kommer att göra ett starkt intryck på alla som möter den och kommer att vara ett kraftfullt verktyg för att bygga ett starkt varumärke som folk kan lita på och känna sig stolta över att använda.

HomeQs nya logotyp i närbild

Färgpalett

Vi är stolta över att presentera vår nya färgpalett: Blue Ribbon är vår primära färg som signalerar självförtroende och trovärdighet. Våra sekundära färger, Cetacean Blue och Alice Blue, ger en mjukare känsla och symboliserar den trygghet och säkerhet vi vill ge till våra användare. De lekfulla accentfärgerna, Cornflower Blue och Burning Orange, ger liv och energi åt varumärket. Sammantaget ger vår färgpalett en känsla av dynamik och pålitlighet.

HomeQs varumärkespalett med fem färger

Ikonografi

Vår uppdaterade ikonografi speglar den fantastiska mångfald vi ser på marknaden; inte bara i de över 160 000 lägenheter över hela landet vi har på plattformen, utan också i de människor från olika bakgrund och med olika behov vi hjälper att hitta sitt drömboende.

HomeQs ikonografi med dess olikfärgade och olikformade symboler visar på marknadsplatsens diversitet

Typografi

Både Onest och IBM Plex Sans är sans-serif typsnitt med modern och stilren design, skapade med en balanserad vikt på alla bokstäver och med hög läsbarhet både i små och stora storlekar.

Tecknen från typsnitten Onest och IBM Plex Sans i detalj Exempel på användande av typsnitten Onest och IBM Plex Sans från HomeQs visuella identitet

Vad betyder det här för mig som användare?

Både för bostadssökande och anställda på fastighetsbolag som använder våra tjänster kommer förändringarna att vara subtila. Vi har redan påbörjat arbetet med att ersätta logotyper, uppdatera färgscheman och typsnitt på hela webbplatsen, och vi gör vårt bästa för att göra det snabbt och smidigt, utan att orsaka några störningar i användarupplevelsen.

Men vi hoppas att du kommer märka av en fräsch och konsekvent look och känsla, med ännu mer energi och ett förnyat åtagande att leverera värde och förtroende till alla våra användare.

Stortavla som visar HomeQ nya visuella identitet

Vi vill gärna höra era synpunkter på vår nya varumärkesidentitet, så tveka inte att höra av er med era tankar. Tack för att ni är med på resan mot en enklare och säkrare hyresmarknad!


Bli medlem på HomeQ idag och hitta ditt nästa hem.